manusia wajib
Thursday, March 18, 2010 | Author: hidden_fareha

Ada atau tiadanya dia...
memberi kesan

Ada atau tiadanya dia...
menimbulkan persoalan

Ada atau tiadanya dia...
tanda sebuah kejayaan atau kegagalan

***

Dia memandang wajah-wajah panglima Islam yang berada di hadapannya satu persatu. Mungkin juga dia menginginkan buah pendapat mengenai siapa yang layak dijadikan ketua.

"Khalifah Abu Bakar berpandangan jauh. Bagi mengelakkan terjadinya perebutan jawatan sesama kita, Amirul Mukmin sudah mengutus surat pelantikan jawatan ketua tentera. Beliau melantik panglima Khalid bin Walid sebagai ketua. Oleh itu, saya serahkan tugas ini kepadanya," beritahu Abu Ubaidah bin Jarah.

"Saya terima tanggungjawab ini kerana Tuhan." Khalid bin Walid merendah diri. "Pangkat yang diberikan itu bukan bertujuan untuk dimegah-megahkan, tetapi ia adalah tanggungjawab yang mesti ditunaikan. Sesiapa yang dikurniakan pangkat tanpa menjalankan tanggungjawab, dia pasti disoal di dunia dan akhirat".

Barangkali dia cuba mengingatkan dirinya sendiri. Jawatan bukan kemegahan, namun amanah berat yang perlu dipikul dengan penuh tanggungjawab.

***

"Khalifah Abu Bakar meninggal dunia pada 23 Jamadilakhir bersamaan 13 Hijrah. Jenazahnya selamat dikebumikan bersebelahan dengan makam Nabi Muhammad."

"Umar bin Khatab dilantik menjadi khalifah islam yang kedua dengan dipersetujui oleh semua penduduk Islam di Makkah dan Madinah," beritahu utusan itu.

"Alhamdulilah," ucap Khalid bin Walid. "Saya yakin Umar bin Khatab dapat menjalankan tugasnya dengan baik. Dia mampu meneruskan dasar pemerintahan yang diterapkan oleh Khalifah Abu Bakar."

Utusan itu menatap muka Khalid lalu berkata, "Saya harap tuan tidak terkejut dengan berita yang mahu saya sampaikan ini. Saya yakin tuan kuat semangat dan berhati cekal, baik semasa susah mahupun senang."

"Katakan sahaja kerana saya sedia mendengarnya," balas Khalid

"Umar bin Khatab selaku khilafah Islam, memecat tuan daripada jawatan ketua panglima tentera Islam. Tempat tuan bakal digantikan oleh panglima Abu Ubaidah bin Jarah. Ini surat perintah daripada khalifah dan saya diamanahkan menyampaikannya kepada tuan."

Khalid bin Walid membuka surat itu dengan tenang lalu membacanya. Wajahnya langsung tidak menampakkan apa-apa perubahan.

"Apa sahaja yang kita miliki di dunia ini hanya bersifat sementara. Kita mesti redha dengan semua yang terjadi adalah dengan izin Tuhan. Disebabkan itulah hati saya tidak marah ataupun sedih dengan keputusan Khalifah Umar. Tambahan pula, dia adalah salah seorang sahabat nabi yang sudah dijamin masuk syurga," kata Khalid bin Walid dengan tenang.

"Alhamdulilah", ucap utusan itu dengan perasaan lega. "Tuhan mengurniakan tahap kesabaran yang tinggi kepada tuan."

***

Berjuang kerana Tuhan
Khalid, Memburu Syahid
(Abdul Latip Talib, 2007)








|
This entry was posted on Thursday, March 18, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On March 20, 2010 at 2:14 AM , bazliahrodzi said...

salam akak...tersentuh sgt baca post ni...
khalid sangat redha dan berlapang dada dalam urusannya..
memang hebat...MasyaAllah..

 
On March 29, 2010 at 11:15 AM , sahabiat said...

hmmm..
mmg susah nak berlapang dada..
tpi kena jugaakk

suka sgt2 post nie