ISK oh ISK
Monday, November 10, 2008 | Author: hidden_fareha
Assalamualaikum wbt

Segala puji bagi Allah S.W.T, selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w., ahli keluarga baginda, para sahabat dan mereka yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga ke hari kiamat.

Demi Dzat yg jiwaku digenggamanNya. .

Aku berlindung dari bisikan syaitan yang direjam...
______________________________________________________________________________________________________________

"Sharing experience with overseas students"

Poster hitam putih itu menarik perhatianku. Walaupun jelas tertera pelajar2 yg terlibat kebanyakkanya datang dari bumi peti sejuk, UK, aku merasakan itulah suatu peluang yang terbaik utk mendapat serba sedikit gambaran ttg kehidupan dan pembelajaran di luar negara. Maklumlah, hanya tinggal lebih kurang setahun aku bakal menjejakkan kaki ke bumi kiwi.

"Esok ke??, ada latihan drama pule, takpelah. Singgah kejap, ok kot..."

Sejurus sahaja aku menjejakkan langkah ke surau itu, ku lihat lautan manusia asyik menumpukan perhatian.

"Apa beza islam huruf besar dan Islam huruf kecil??" tanya pembentang yang kukira salah seorang dari pelajar lepasan luarnegara. Soalan itu mula mengetuk pintu hatiku. Perbezaan yang bagaimana. Aku cuba memandang dari sudut bahasa.

"Hmm.... beza huruf lah kot" bisik hati kecilku.

"Islam huruf kecik adalah kata kerja. Manakala huruf besar kata nama. Kalau kita mengaku kita melaksanakan apa shj yang Allah perintahkan, kita islam huruf kecik lah. Kalau tidak, hanya pada nama. Cuba lihat Al-Baqarah 2:131, perkataan "aslama" asal perkataan islam, maksudnya tunduk dan patuh dari segi bahasa arab, ia kata kerja. Bermaksud islam itu bukan sekadar nama, tapi mesti terlihat pada perbuatan, tingkah laku dan kerja seharian kita." panjang lebar pembentang dihadapan menjelaskan maksud perkataan islam kepada kami.

Hatiku mula tertarik. Setiap butir penjelasan itu masuk akal. Malah merujuk sendiri kepada Al-quran. Maksud islam itu tunduk dan patuh. Nabi Ibrahim mengatakan beliau tunduk dan patuh pada Rabbul 'alamin. Begitu juga dengan keturunan selepasnya. Bagaimana pula dengan aku???

Disebabkan aku terlibat dengan sebuah pementasan (saat jahiliah yg lampau), aku tidak dapat mendengar habis pembentangan dari pelajar luar negara itu. Oh ya, tajuk pembentangan itu ISK, Ini Sejarah kita.

Bermulalah sebuah cerita. Aku dan Ini Sejarah Kita....
____________________________________________________________________________________________________________

Itulah permulaan bagaimana saya dikenalkan dengan ISK. Ini Sejarah Kita. Dan saya kira setiap dari kita pasti segar dalam ingatan bagaimanakah pintu hidayah diketuk dengan memahami sejarah kita, sejarah umat islam. Bukan itu sahaja, secara jujurnya, saya melihat dengan lebih jelas lagi bagaimanakah hubungan saya dengan Allah yang sepatutnya. Solely to be His abid (51:56) and caliph (2:30). Apakah tujuan hidup kita di dunia ini, sebagai umat islam dan seorang manusia. Bagaimanakah islam itu sampai kepada kita hari ini dan bagaimanakah pengorbanan mereka yang terdahulu dari kita.

Respon saya kepada thread forum itu?? Mengenai ISK yang diperkatakan. ...

Bersabarlah.. Bersabarlah... Bersabarlah...

Rasulullah dahulu pun dihina, dicaci, difitnah sebagai penyair dan ahli sihir. Zaman ini zaman fitnah. Islam akan sentiasa menjadi dagang. Bahkan berkata tentang islam itu turut menjadi dagang. Maka tidak perlulah kita bersedih atau benci pada mereka yang melemparkan pelbagai tuduhan. Dan saya kira akhawat sekalian tentu jelas apakah tujuan kita mengISKkan org. Tujuan kita bukanlah untuk mengkayakan ilmu pengetahuan sejarah mereka. Bukan juga untuk kelihatan hebat. Dan tentu sekali bukan sebagai one form of medan ilmu, dimana kita memperdebatkan kesahihan fakta2 sejarah. Kita hanya mahu mereka lihat dengan jelas tentang tanggungjwab mereka as a muslim. Memberi ruh kepada mereka. Dan kesedaran itu yang perlu kita suntik dan bina. Kita mahu membina kembali iman kita dan iman mereka. Dan saya kira orang yang melihat ISK dari sudut ilmu atau fakta2 sejarah, tentu sekali akan lacking dari sudut ini. Iaitu untuk melihat dengan mata hati. Pernah sekali saya memperkatakan ttg ISK dalam usrah saya disini, dan salah seorang ank usrah sy memberitahu ttg pandangan kwnnya berkenaan ISK. (ini benar terjadi)

"Tapi kita bulih lihat sejarah melalui pelbagai sudut. Dari sudut org yg berkaitan ataupun org luar. Dan sejarah tadi hanyalah melihat dari sudut diri sahaja, which perhaps...might be biased"

Dan jawapan saya....

"Benar.. tapi lihat dahulu siapa diri kita?? If we see ourselves as a muslim, kita akan merasa hak kita atas sejarah yang diperkatakan. Melihat sejarah itu sebagai sebahagian dari kita. Tapi bila mana ia tidak berlaku, tanyalah iman kita. Sejauh manakah sensitiviti kita as a muslim???? Adakah sirah Rasulullah itu bukan sebahagian dari kita?? Bukankah Abu Bakr, Umar, dan Bilal itu saudara kita???"

Akhawat Fillah,

Kita akan terus diuji. Diuji dengan apa yang kita imani. Itu janji Allah yang termaktub dalam kalamNya yang agung (29:2). Maka, anggaplah perkara ini sebagai sebahagian dari ujian keimanan. Untuk Allah membersihkan saf-saf orang mukmin dan juga membersihkan hati kita. Sebagai mereka yang mengakui diri sebagai da'ie, adakah kita akan jadi cepat melatah? Adakah kita akan menjadi orang yang ragu-ragu? Adakah kita mula mempersoalkan itu dan ini. Dan apakah yang sebenarnya kita pertahankan? ?? Bimbang-bimbang sekali, kita terpedaya dan merasa gah dengan ISK kita (nauzubillah) . Dan yang utama sekali, tanyalah diri kita. Tanyalah iman kita.

Ingatkah kalian tentang peristiwa Isra' dan Mikraj? Peristiwa di mana Allah memisahkan mukmin dan munafiq. Peristiwa dimana Baginda diangkat ke sidratulmuntaha, dari Masjidilharam melalui Masjidil Aqsa. Suatu perkara yang tidak masuk dek akal. Impossible. Tapi siapakah yang utuh imannya bila dikhabarkan berita tentang peristiwa Rasulullah itu. Abu Bakar...Tidak bergoncang sedikit pun iman beliau.

"Sekiranya Muhammad mengatakan sebegitu, aku percaya. Dan aku membenarkannya" .

Jangan pula kita tergolong di kalangan mereka yang tidak mengakui kebenaran. Merasa ragu-ragu. Bergoncang keimanan apabila mendengar suatu perkhabaran...lantas menjadi mereka yang tertapis (nauzubillah) ...

Bagaimana pula dengan iman kita? Baru sedikit kita dikejutkan dengan salah faham tentang ISK, timbul keraguan. Belum lagi soal akidah dan sebagainya. Sama-samalah kita berdoa agar Allah menetapkan hati kita dalam agamaNya. Muga kita terus teguh dengan apa yang kita percaya.

Jadilah kita seperti Abu Dzar...bila mendapat islam, beliau terus mengucapkan dua kalimah syahadah di hadapan orang-orang kafir Quraisy. Keberanian Abu Dzar ini selayaknya menjadi contoh kepada kita. Walau ditindas, kekejaman dan penganiyaan itu tidak akan melemahkan semangat beliau untuk terus mengucapkan dua kalimah syahadah.

Bagaimana pula dengan kita???

Walau dituduh sebegitu rupa, doa kita agar ia tidak akan melemahkan hamasah kita utk terus tetap dengan apa yang kita imani, da'wah ini....

Berada diluar negara, banyak lagi "sok sek" yang saya kira bulih sedikit demi sedikit memudarkan kita dari cinta kita kepada da'wah ini. Tentang ISK, tentang usrah dsb. Pernah sekali saya mendengar sendiri dari kwn sy (yg belajar di nz), ttg salah faham mereka ttg ISK. ISK diibaratkan mereka sebagai suatu company, pertubuhan atau syarikat barangkali. Dinaungi oleh engineer utk pelajar2 luar negara. Bila saya menanyakan ttg apa kandungan ISK, jelas sekali yang beliau tidak tahu apa2 pun mengenainya. Malah tidak pernah pun attend any program yang related dengan 'ISK company' ni..Saya bertanya pada diri sendiri, mengapa hal sedemikian terjadi. Bersikap untuk bersangka baik, saya kira ada pihak yang mungkin cuba menglamerkan ISK... Allahualam.. .

Akhawat Fillah,

Peristiwa ini juga pastinya salah satu proses pembersihan hati kita selama berada di jalan ini. Bukanlah ISK yg sepatutnya dipertahankan, kerana ia hanya sebuah tajuk.. Tapi yang kita pertahankan adalah islam kita. Iman kita pada da'wah ini. Berbaliklah pada niat asal kita :) InsyaAllah.. . (peringatan untuk diri saya sendiri, yang membaca tidaklah lebih dekat dari yang menulis sendiri)

Sekiranya saya tersalah dalam berbicara, maka tegurlah saya... muga memberi manfaat pada ummat... :)

Muga peristiwa ini menjadikan kita lebih matang dalam meniti jalan ini.. matang dalam da'wah ilahi..

Sayang antunna kerana Allah...

Muga kita dipertemukan kelak dalam keadaan yang terbaik untuk agama ini...Biiznillah. ..

Salam sayang,

Fareha, yang masih berusaha...

"Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap harta dan dirimu. Dan juga kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak dan menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertaqwa maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan" 3:186

|
This entry was posted on Monday, November 10, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 comments:

On November 10, 2008 at 4:30 AM , biskut marie said...

salam eha...prepare..blk summer present ISK tau. =)

 
On November 10, 2008 at 5:20 PM , Anonymous said...

salam kak..ni hanna.
hendak tahu sgt cmne semangat juang akak keseorangan di sana terus membara!!

take care iman..
:)

 
On November 12, 2008 at 5:32 AM , khAzInAtUL AsrAr said...

salam kak fareha sayang..(29:2-3),huhuhu...ISk,isk,isk...ISK yang diglamerkan??..Kat sini ISK itu sejenis "cramah" yg ditakti ramai..Umpama dinasour zamn purba yang hidup kembli,bisa merubah seseorg sekelip mata..Ada jgk yg kata org y bawa ISK ni ekstrimis, n kami tak kurg kena tempiasnya....Kdg2 bila bjalan byk mata memandg umpama makhluk asing abad 22..sabar jelar kerna 2:153....

 
On November 28, 2008 at 5:58 AM , Anonymous said...

Subhanallah....
sgt menyentuh hati..
moga kita tetap teguh dlm jln ni
ALLAHUAKBAR!!!!!!!!