Pagi yang penuh kedamaian
Friday, November 16, 2007 | Author: hidden_fareha

Alhamdulilah... praise to ALLAH S.W.T for this beautiful islam, eeman and uhkwah... selawat and salaam for prophet Muhammad s.a.w, his family, and sahabat, whose effort has lightened this world with the nur of Deen..

Pagi yang penuh kedamaian...tambahan pula dengan kehadiran akhawat-akhawat yang memekarkan semula rasa tanggungjawab terhadap Deen ini :)

Setelah dua minggu bekerja 'part time' (yup, bcoz i'm a full-time muslim) aku belajar untuk mempratikkan nilai-nilai tarbiyah yang aku pelajari selama ini... berada dalam suatu suasana dimana islam itu ghuraba (asing), aku belajar bagaimana untuk mengadaptasikan diri... sering kali hati ini teringat pesan guru kimia yang sentiasa aku hormati di zaman persekolahan dahulu, malah sehingga sekarang....

Jadilah kamu seperti ikan, walau berada dalam lautan yang masin, isinya tetap tawar...

Berada dalam suasana yang masih digelumangi nilai-nilai jahiliyah, iman dan ihsan sewajarnya memagari diri. Disana, aku menghadapi pelbagai jenis karenah dan ragam manusia...untuk da'wah ini, aku belajar untuk mengenali jiwa-jiwa itu.
Betapa aku sekarang memahami firman ALLAH dalam surah al-Hujurat, 49:13

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi ALLAH ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Dan aku sedar betapa hausnya iman mereka, seperti mana diriku yang dahulu. Betapa aku sedar yang jiwa-jiwa ini sedang lena tidur, dan betapa besarnya tanggungjawabku untuk mengejutkan mereka dari lena dibuai mimpi. Aku perlu mencari dititik mana aku perlu bermula...seni berda'wah perlu aku kuasai. Kerana di lapangan ini, manusia datang dan pergi. Di medan ini, masa cukup mencemburui...

Ya ALLAH, bantulah diri ini, agar obor agamaMU sentiasa menyala dihati ini...


|
This entry was posted on Friday, November 16, 2007 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: